Het zorgcontinium
Het zorgcontinuüm beschrijft hoe het zorgbeleid in onze school is uitgebouwd. Het
bestaat uit vier fasen: brede basiszorg, verhoogde zorg, uitbreiding van zorg en een
individueel aangepast curriculum.
Hieronder omschrijven we de visie van de school
Fase 0 – Brede basiszorg.
Goede zorg start met goed onderwijs in de klas. We zorgen voor een leeromgeving
die tegemoet komt aan de onderwijsbehoeften van een diverse groep leerlingen
binnen het gemeenschappelijk curriculum, zodat elke leerling, conform onze visie,
zijn talenten maximaal kan ontplooien
Alle leerlingen hebben dus recht op deze brede basiszorg
Binnen een krachtige leeromgeving gaan we preventief te werk. Via het voorzien van
gedifferentieerde leerwegen, materialen en methoden wordt getracht zo weinig
mogelijk kinderen uit de boot te laten vallen
Wat als een leerling meer nodig heeft?
Wanneer de brede basiszorg niet meer volstaat, bekijkt het schoolteam welke opties
er nog zijn. Indien nodig kan deze leerling overgaan naar Fase 1 of verhoogde zorg.
Dit gebeurt in samenspraak met de leerling, de ouders, de leerlingbegeleding en de
leerkrachten.
Pijlers van de brede basis zorg: ENGAGEMENT
Het engagement van de brede basiszorg steunt op 3 grote pijlers:
Het engagement van de leerling
Het engagement van de ouders
Het engagement van het schoolteam
Zonder hun engagement hebben de ondersteuningsmaatregelen weinig zin.
Het engagement van de leerling
De leerling zorgt voor een goede werkhouding en aandacht in de klas.
De leerling komt gemaakte afspraken met de leerkracht, de directie en de leerlingbegeleiding na.
De leerling is verantwoordelijk voor het invullen van zijn cursusmateriaal.
De leerling meldt alle problemen die zich voordoen aan de leerkrachten, de klascoach, de opvoeders of de leerlingbegeleiding.
De leerling spreekt de vakleerkrachten aan bij moeilijkheden of onduidelijkheden. De leerling vraagt aan de vakleerkracht tips om te studeren.
De leerling neemt zelf het initiatief om uitleg, extra hulp,… te vragen wanneer deze nodig blijken.
De leerling heeft respect voor leerkrachten en medeleerlingen.
De leerling erkent de taak en de professionaliteit van de leerkracht.
De leerling controleert elke dag zijn smartschool.
Het engagement van de ouders
De ouders maken de zorgvraag bij de inschrijving bekend en geven alle
mogelijke gegevens door. (bv. attest van een leerstoornis, verslag van externe
begeleiding, zorgformulier, het melden van socio-emotionele problemen…)
De ouders volgen het schoolwerk van hun kind op, zijn aanwezig bij
oudercontacten en infomomenten. De ouders nemen onmiddellijk contact op
met de klascoach of de leerlingbegeleiding bij moeilijkheden.
De ouders hebben respect voor wat de school en de leerkrachten opbouwen.
De ouders erkennen de taak en de professionaliteit van de leerkracht.
Het engagement van het schoolteam
De aanpak van het schoolteam maakt in vele gevallen het verschil. Al onze leerlingen
krijgen brede zorg aangeboden. Hieronder vind je een aantal
ondersteuningsmaatregelen die de school toepast op het niveau van het
klasgebeuren. Deze maatregelen evolueren in de loop van de schoolloopbaan van
de leerling. We willen hiermee de leerlingen laten groeien zodat ze hun dromen en
talenten kunnen blijven waarmaken.